Thursday 28 August 2014

මහේලගේ සමු ගැනීම

        මහේල ජයවර්ධන යනු නාලන්දා විද්‍යාලයේ වසර අනූවක ඉතිහාසය තුළ බිහි කළ විශිෂ්ට ගණයේ ආදශිෂ්‍යයෙකි. එමෙන්ම ශී‍්‍ර ලංකා කි‍්‍රකට් ඉතිහාසයේ ප‍්‍රමුඛතා ගණනාවක් අත්පත් කරගත් කි‍්‍රකට් කී‍්‍රඩක මහත්මයෙකි. ඔහු තමන් නියැලි කී‍්‍රඩාව මගින් තම මව්බිම ලෝකයා හමුවේ කීර්තිමත් කිරීමට දායක වූවෙකි. කී‍්‍රඩා කෞෂල්‍යය තවමත් එසේම තිබිය  දී නිසිකල වයස පැමිණ පවත්නා වාතාවරණය මැනවිනකරටෙස්ට් කි‍්‍රකට් කී‍්‍රඩාවෙන් ඉවත් වීමට ඔහු තීරණය කොට තිබේ.

        මහේල ගැන සඳහන් කරන ඔහුගේ ගුරුවරුන් පුහුණුකරුවන් පවසන්නේ කි‍්‍රකට් පිටියේදීත් ඉන් පිටතදීත් මනා පෞරුෂයක් හා මහත්මා ගුණයක් පවත්වාගෙන යන, ගුරු - වැඩිහිටියන්ට ගරු කරන ආදර්ශමත් කී‍්‍රඩකයෙකු බවයි.

       තුන් ඉරියව්වෙන්ම හපන්කම් පෑ කි‍්‍රකට් කී‍්‍රඩකයෙකු වන මහේල ලෝක තරඟාවලි ගණනාවකදීම අසීරු තත්වයට පත්වූ තම කණ්ඩායම ඉන් මුදවා ජයග‍්‍රහණය කරා ගෙන යාමට සමත් විය. එමෙන්ම තම දක්ෂතාව හා ජ්‍යෙෂ්ඨත්වය අනෙකුත් නවක කී‍්‍රඩකයන්ට බාධාවක් නොකොට නිසි මඟපෙන්වන්නෙක් බවට පත්වීමට ඔහු සමත් විය. ඇන්ජලෝ මැතිව්ස්, ලසිත් මාලිංග වැනි ඔහුට ජ්‍යෙෂ්ඨත්වයෙන් අඩු කී‍්‍රඩකයන්ගේ නායකත්වය යටතේ ද සම සිතින් කී‍්‍රඩා කිරීමට තරම් මහේල නිහතමානි විය. තමාට ඉල්ලූමක් තිබෙන අවධියක කි‍්‍රකට් වැනි සෑම අතින්ම සරුසාර කී‍්‍රඩාවකින් සමුගැනීමට තීරණය කිරීමම ඔහු සතු විශිෂ්ටත්වය විදහා දක්වයි. මෙවැනි  විශිෂ්ට තීරණයක් ගත් ඉන්දියානු  කි‍්‍රකට් කී‍්‍රඩක සචින් ටෙන්ඩුල්කාර් අද ඉන්දියානු ජනතාවගේ මනස් තුළ දේව ප‍්‍රතිරූපයක්  නිමවා තිබේ. මේ විශිෂ්ටත්වයේ ප‍්‍රතිපක්ෂය අප රටේ නියෝජනය කරන්නේ කලක් විශිෂ්ට කී‍්‍රඩකයෙකුව සිටි සනත් ජයසූරියය.

       මහේල යනු ශී‍්‍ර ලංකා කි‍්‍රකට් කී‍්‍රඩාවේ පුරාවෘත්තයක් යයි පවසා ඇත්තේ ප‍්‍රවීණ කී‍්‍රඩක රෝයි ඩයස් විසිනි. මහේල විසින් ශී‍්‍ර ලංකා කි‍්‍රකට් කී‍්‍රඩාවට කර ඇති අනූපම සේවය මැනවින් අගය කරන ඔහු ටෙස්ට්, එක්දින හා 20-20 තරග සඳහා ද සම ලෙස දස්කම් පෑවෙකු බව රෝයි පවසයි. සංගක්කාර - මහේල සුසංයෝගය  ශී‍්‍ර ලාංකික කි‍්‍රකට් කී‍්‍රඩාවට අහිමිවීම දරාගත නොහැකි පාඩුවක් බව රෝයි ද සිල්වා තවදුරටත් සඳහන් කර සිටී.
ලෝක පූජිත කි‍්‍රකට් කී‍්‍රඩකයෙකු වන සුනිල් ගවස්කාර් පවසා සිටියේ මහේල කී‍්‍රඩා කරනු බැලීමට තමා සැතපුමක් පයින් යාමට වුවද සූදානම් බවයි.

     මේ සා විශාල ලංකා පුත‍්‍රයෙකු වූ මහේල ජයවර්ධනයන්ට ශී‍්‍ර ලංකා කි‍්‍රකට් පාලක මණ්ඩලය සලකන නැහැදිච්ච ආකාරය ඔබ මාධ්‍ය මගින් දැනටමත් දැක ඇතුවාට සැකයක් නැත. අප‍්‍රමාණ ධෛර්යයෙන් යුතුව තම කුසලතා ප‍්‍රදර්ශනය කරමින් උපයා දෙන ඩොලර් මිලියන ගණන් මුදල් පාලක මණ්ඩලය ලෙස කල්ලි ගැසුණු නිලධාරී රොත්ත ලජ්ජා නැතුව තම යහපත සඳහා වියදම් කරන අයුරු මාධ්‍ය මගින් නිතිපතා හෙළි දරව් කරමින් සිටී. එකී මණ්ඩලයේ එක් ප‍්‍රධානියෙක්  ඕස්ටේ‍්‍රලියාවෙන් සුඛෝපභෝගී නිවසක් ද එකී මුදලින් මිලදී ගත් බව කියැවෙයි.

     විශේෂයෙන් මහේල ජයවර්ධන හා කුමාර සංගක්කාර දක්ෂයන් පමණක් නොව පිරිසිදු මහත්වරුන් බව කවුරුත් දන්නා කාරණාවකි්. ඔවුන්ගේ මහත්මාකම මෑත කි‍්‍රකට් ඉතිහාසයේ කණ්ඩායමකට හමු වූ ඉතා විරල මුණ ගැසීමක් ලෙසද හැඳින්විය හැකියි. එහෙත්  ඔවුන්ට ඔවුන්ගේ මහත්මා කමටත් සිය මව්බිම වෙනුවෙන් කරන ලද දැවැන්ත සේවාවටත් නොසරිලන තරම් මදි පුංචිකම් කි‍්‍රකට් පාලක මණ්ඩලයේ ¥ෂිතයන් පමණක් නොව කී‍්‍රඩා ඇමතිවරයාද කර තිබෙන බව රහසක් නොවේ.

      මහේල ජයවර්ධනගේ කී‍්‍රඩක හා පුද්ගල විශිෂ්ටතාවයන් සමරන මේ මොහොතේ මහේලගේ අසමසම කළ්‍යාණ මිත‍්‍ර කුමාර සංගක්කාර ගැනද යමක් කිව යුතුයි. එ් දෙදෙනාගේ මිතුරුකම වුව කි‍්‍රකට් කී‍්‍රඩාවේ යහපතට හේතුවක් ලෙස සැලකිය හැකියි.

       සංගක්කාර මෑත කි‍්‍රකට් ඉතිහාසයේ බිහි කළ විශිෂ්ටතම උගතෙකු හා බුද්ධිමතෙකි. විශේෂයෙන් ඔහුගේ පාසලින්, මව් - පිය පරම්පරාවන්ගෙන්  පැමිණි විශිෂ්ට ගුණාංග රැුසක්ම ඔහු සතුයි. ඔහුගේ පවුලේ සමීපතම මිත‍්‍රයකු වන අපේ හිතවතකු  සංගක්කාර ගැන පැවසුවේ කුඩා කළ සිටම විෂයීය කටයුතුවලදී ඔහු පෑ දක්ෂකම්වලට අමතරව කියවීම ඔහු අද වනතුරු ඇත් නොහැර කරන කාර්යයක් බවයි. ඉඩ ලද හැම වේලේම කියවීමට කාලය යොමු කිරීම සංගක්කාරගේ සිරිතකි්. පස්වන ශ්‍රේණිය පමණ වන විට ු යක්කඩුවේ හාමුදුරුවන්ගේ ‘වනකතා’ වැනි පොත් කියවා හමාර කළ ඔහු අට වන ශ්‍රේණිය හමාර කරන විට ෂේක්ෂ්පියර් ගේ සියලූ කෘති කියවා හමාර කොට තිබුණි. කොළඹ විශ්වවිද්‍යාලයේ නීති පීඨයට ඇතුළත්ව අධ්‍යාපනය හදාරමින් සිටියදී ශී‍්‍ර ලංකා කණ්ඩායමට තේරුණු ඔහු පැවති විභාගවලින් විශිෂ්ටත්වයක් අත්කර ගත්තේය. මගේ මිත‍්‍රයා සතුව තිබුණු  කෝටි ගණනක් වටිනා ජෝර්ජ් කීට් සිත්තරාණන්ගේ විශිෂ්ට සිත්තම් එකතුව මිලදී ගත්තේ සංගක්කාර විසිිනි්. චිත‍්‍ර ප‍්‍රදර්ශන පැවැත්වූ තරුණ චිත‍්‍ර ශිල්පීන්ගේ ඇතැම් චිත‍්‍ර නිසි වටිනාකම් ගෙවා ඔහු මිලදී ගත් බව මා සමග පැවසුවේ එකී චිත‍්‍ර ශිල්පීන් විසින්මයි. කවුරුත් නොදන්නා කාරණයක් නම් පසුගිය වසරේ පැවති සරච්චන්දු‍්‍ර සියවස් සමරු උත්සවයේ බරපැන දරා ඇත්තේ ඔහු බවයි. එහෙත් සංවිධායකයන්ට සංගක්කාර පවසා ඇත්තේ ඒ බවක් ප‍්‍රසිද්ධීයේ ප‍්‍රකාශ නොකරන ලෙයසි. මගේ ගෞරවනීය මිතුරා සතු විශිෂ්ට ගණයේ පුස්තකාලයද කවදා හෝ තමාට ලබාදෙන ලෙස සංගක්කාර ඉල්ලිමක් කොට තිබේ. සදාචාරය අතින් ද මව්බිමට ඇති ලැදියාව විසින් ද සංගක්කාර යනු එවන් තලයක හමු නොවන තරම් උදාර මනුස්සයෙකි. වරෙක මාධ්‍යවේදී වික්ටර් අයිවන් විසින් ලියා තිබුණේ ලංකාවේ තරුණ පරපුර සිය පරමාදර්ශය ලෙස සංගක්කාරව සලකන්නේ නම් එය රටට මහත් වැඩදායක කරුණක් වනු ඇති බවයි. ලංකාවේ කි‍්‍රකට් කී‍්‍රඩකයෙකුගේ අරගලය තේමා කරගෙන ඉංගී‍්‍රසියෙන් ග‍්‍රන්ථ කරණයේ යෙදෙන සිංහල ලේඛකයෙකු ලියන ලද නවකථාවකට පෙරවදන ලියා තිබුණේ කුමාර සංගක්කාර විසිනි. අුැතැම් විචාරකයන් කියා තිබුණේ නවකතාවට වඩා එකී පෙරවදන රසවත් හා වටිනා කියන බවයි.

        සංගක්කාර තවමත් තිස් හත් වන වියේ පසුවන තරුණයෙකි. ඔහුට කි‍්‍රකට් කී‍්‍රඩාවේ මහ  දෙවොල වන එංගලන්තයේ මෙල්බන් කී‍්‍රඩා සමාජයේදී කාල් කෞඩි‍්‍ර දේශනයකට ඇරයුම් ලැබුණි. එවකට ඔහුගේ වයස අවුරුදු තිස් තුනකි.  එදා ඔහු කළ දේශනය ඇසූ සාමිවරුන්ද බහුතරයක් සිටි පේ‍්‍රක්ෂාගාරය නැගිට අත්පොලසන් දෙමින් සංගක්කාරට ගෞරව කළේය. එමගින් ලංකාවටත්, ලංකාවේ කි‍්‍රකට් කී‍්‍රඩාවටත් ලැබුණු ප‍්‍රශංසාව කියා නිම කළ නොහැකි දෙයකි.

       එහෙත් එ් දේශනයේ ඇති කරුණුවලින් උරණ වූ කී‍්‍රඩා ඇමතිවරයා ලංකාවට ආපසු සංගක්කාරට විරුද්ධව විනය පරීක්ෂණයක් කරන බවට පවසා තිබුණත් ජනපතිගේ මැදිහත්වීමෙන්දෝ එය වැළකී ගියේය.
දේශපාලනය, ආගම දහම, සංස්කෘතිය, ව්‍යාපාරික ක්ෂේත‍්‍රය, ආදී මෙකී නොකී හැම දෙයක්ම ජරාජීර්ණව කුණු ග`ඳ ගසන විට ඒ මඬේම සංගක්කාර, මහේල වැනි සියපත් පිපුණේ කෙසේද යන්න ගැඹුරු සිතා බැලීමකට ලක්කළ යුතු කරුණුය.

      මගේ වැටහීමේ හැටියට නම් මහේල ජයවර්ධන හා කුමාර සංගක්කාර අද දවසේ ලංකාවේ සිටින විශිෂ්ටතම කී‍්‍රඩකයන් දෙදෙනායි. ඔවුන් කෙරේ වන විශාල පේ‍්‍රක්ෂක අනුග‍්‍රහය හා ජාත්‍යන්තර කිීර්තිය නිසා ඔවුන් කරා එන පීඩාවන්ගෙන් මිදී සිටියත් වෙනත් කී‍්‍රඩාවන්හි යෙදෙන දක්ෂ කී‍්‍රඩකයන්ට එවැනි පීඩාවන්ගෙන්  මිදී නොසැලී කී‍්‍රඩාවේ යෙදීමට ි හැකියාවක් නැහැ.

      පසුගියදා අවසන් වුණු එංගලන්තයේ ග්ලාස්ගෝ නුවර පැවති පොදු රාජ්‍ය මණ්ඩලීය කී‍්‍රඩා උළෙලේ දී එකසිය ගණනක් වූ ශී‍්‍ර ලාංකික කී‍්‍රඩා කණ්ඩායමෙන් (තිස් ගණනක්ම නිලධාරීන්* දිනාගත හැකිවූයේ එක් රිදී පදක්කම්ක් පමණි. අපට වඩා පහළින් සිටින මොසැම්බික්, සූරිනාම්, සයිප‍්‍රස් වැනි රටවල් පවා අපට වඩා පදක්කම් ලබා ගත්තේ අප තව දුරටත් ලජ්ජා කරමිනි..

      කි‍්‍රකට් පාලක මණ්ඩලයට අති විශාල ධනස්කන්ධයක් කී‍්‍රඩකයන් විසින්ද, අනුග‍්‍රාහකයන් විසින්ද ලබා දුන්නත් පසුගිය කාලයේ එකී කී‍්‍රඩකයන්ට  පඩි ගෙවා ගැනීමට පවා බැරි බංකොලොත්භාවයකට පත්වී තිබුණි.  මේ තත්වයන් නිරාකරණය කොට  යහපත් මානසික තත්වයකින් කී‍්‍රඩාවේ  යෙදීමට අවස්ථාව සකසාදීම ඇමතිවරයාගේ වගකීම වුවත් ඔහු  කරන්නේ ¥ෂිත පාලක මණ්ඩලයේ පැත්ත ගැනීමය. කී‍්‍රඩා ඇමතිට අනුව යහපත් කී‍්‍රඩා තත්වයක් බලාපොරොත්තු වන කී‍්‍රඩකයන් පෙනෙන්නේ නාවලපිටියේ ආසනයේ විරුද්ධ පක්ෂයේ ඡුන්දදායකයන් පෙනෙන ආකාරයටයි.

      අද වන විට ලංකාවේ කී‍්‍රඩාව දේශපාලන ග‍්‍රහණයේ පීඩාවට පත්වී හැකිලී ගිය එකක් වී ඇත. ඒ සඳහා  ඇති හොඳම උදාහරණය ස්කොට්ලන්තයේ ග්ලාස්ගෝ නුවර පැවති  පොදු රාජ්‍ය මණ්ඩලීය කී‍්‍රඩා උළෙලේ දී අත් පත් වූ දරුණු පසු බෑමයි.  රජයේ වගකිව යුතු ඇමතිවරු සිය දහසක් වැඩ රාජකාරි අතර  කී‍්‍රඩා සංගම්වල සභාපති   තනතුරුද දරයි. විය යුත්තේ එය ද? එකී කී‍්‍රඩාවේ නියලූනු ප‍්‍රවීණ හා කාගේත් ගෞරවයට ලක් වූ තැනැත්තන් මෙකී තනතුරුවලට පත්විය යුතු නොවේද? රගර් කී‍්‍රඩාව  ජනපති පුත්තුන්ගේ ග‍්‍රහණයටත්, අනෙකුත් කී‍්‍රඩා ඇමතිවරුන්ගේ ග‍්‍රහණයටත්, අ¥රදර්ශී ඇමතිවරයකුගේ  ග‍්‍රහණයට සමස්ත කී‍්‍රඩාවමත් පත්ව ඇති තත්වයක් යටතේ රටකට අභිමානය ලබා දිය හැකි අගනා ක්ෂේත‍්‍රයක් වලපල්ලට  යනවා බලාසිටින්නට  අපට සිදුව තිබේ.

      පසුගියදා අවසන් වූ ත්‍ෂත්‍් ලෝක කුසලාන පාපන්දු තරඟාවලියට රටක් වශයෙන් අප ඇතුළත් වූයේ නැත. බොහෝ කලක් තිස්සේ ¥ෂිතයන්ගේ ග‍්‍රහණයට හසුව ඇති පාපන්දු කී‍්‍රඩාව ඉන් නොමිදී කවර කලක මුහුදින්  එතෙර ගොස් ජය ලබන්නද?

      සංවර්ධන කටයුතුවලින් කොමිස් ගැනීම බලගතු පගාවක් ගැනීම, කුඩු වෙළඳාමෙන් පොහොසතුන් වීම අපට තේරුම්ගත හැකිය. එහෙත් කී‍්‍රඩාව තම ගලග‍්‍රහණයට ගනිමින් තමන්ගේ තඩි බඩවල් හා පුෂ්ටිමත් ශරීර සමග කිසිදා නොපෑහෙන කී‍්‍රඩාව සමග මේ දේශපාලකයන් කරන සෙල්ලම හා ඉන් කරන විනාශය අප තේරුම් ගන්නේ කෙසේ්ද?

       එවන් වටාපිටාවක කී‍්‍රඩාවක් තුළින් රටේ පිපුණු අගනා පුෂ්පයක් ලෙස මහේල හැඳින්විය හැකිය.
ශී‍්‍ර ලංකාව අංශ දෙකකින් ලෝකයේ කතා බහට ලක්වේ. එකක් එල්ටීටීඊ සිය ඊළාම් යුද්ධය පිළිබඳ කි‍්‍රයාකාරකම් ලෝපතළ කිරීමෙනි. දෙවැන්න  අර්ජුන - අරවින්ද - මහේල - සංගක්කාර වැන්නෝ කි‍්‍රකට් කී‍්‍රඩාව හරහා ලෝකය දිනීමෙනි. පළමුවැන්න විනාශයෙනි. දෙවැන්න ජයග‍්‍රහණයෙනි.
මහේල ඔබ යුතුකම් ඉටු කළ දැවැන්තයෙකි. ඔබෙන් ඉගෙනීමට බොහෝ දේ ඇත්තේ කී‍්‍රඩකයන්ට වඩා දේශපාලකයන්ටය.

Tuesday 5 August 2014

ලෙන්දොර බිඳීම-යාත‍්‍රා 2014 අගෝස්තු කලාපයේ සංස්කාරක සටහන


          ලෝකය අධි තාක්ෂණික ලෝකයකට පරිවර්තනය වෙමින් පැවතීමත් සමග මේ සියවසේ අවසන් අඩ අපට ගතකරන්නට සිදුවනු ඇත්තේ නව පුරුෂාර්ථ හා නව ඇවතුම් පැවතුම් පද්ධතියක් සමග බව අනාගතය පිළිබඳ ගවේෂණය කරන්නන් කියයි. මීට වසර විස්සකට පමණ ඉහත විශ්ව ගම්මාන සංකල්පය පිළිබඳ අදහස සාකච්ඡුා වෙන්නට පටන් ගත් විට එය එසේ වන්නේ නැතැයිද, එසේ වේ නම් එයට එක හෙලා විරුද්ධ විය යුතු බවත් ජාතිකත්වයට පක්ෂපාතිව සිතූ අය පැවසූහ. එහෙත් අත තබා අවහිර කළ නොහැකි මහා බලවේගයක් ලෙස අද වන විට විශ්ව ගම්මාන සංකල්පය සැලකිය යුතු ප‍්‍රමාණයකින් එහි පරමාර්ථ ඉෂ්ට සිද්ධ කරගෙන ඇත.
       අද ඔබ අතට පත්වන අති නවීන මෙවලමක් තවත් වසරකින් යල් පැනගිය එකක් වීම අදටත් යථාර්ථයක්ව පවතී. තාක්ෂණය මිත්‍යාවක් නොව සැබෑවකි. එහෙයින් තාක්ෂණයේ ජයග‍්‍රහණය යනු ද සැබෑවකි.
ලෝකයේ සර්ව සම්පූර්ණ දැනුම එකම රටක ගබඩා වී ඇතැයි යන්න එකළ අප සිතූ දෙයකි. එහෙත් එහි ඇත්තේ අර්ධ සත්‍යයකි. කාලයක් මුලූල්ලේ සිය ජීවිතය පහසු කර ගැනීම සඳහා  කළ අරගලයේ දී මිනිසා අවශ්‍ය දෑ අවශ්‍ය හැඩතලයන්ගෙන් හා ගුණයන්ගෙන් යුතුව නිෂ්පාදනය කෙරිණි. ලෝකයේ සියලූ ඝර්මකලාපීය රටවල මූලික නිවාස, ආහාර පාන හා අනෙකුත් කටයුතුවල සමාන කම් උදාහරණයක් සේ ගෙන බලන්න. එ් එකම දේශගුණයක සහිත නන්විධ දේශයන්හි වුවත් ජීවත්වීමේදී සමානරූපී අරගලයක් කරන්නට සිදුවීම නිසාය. ඒ අරගලයම දැනුම හා සංස්කෘතිය නිර්මාණය කළේය. එහෙයින් කාටත් තමන්ගේම වූ දැනුමක් තිබිණි.
        පොල් පිත්තකට පොල්කටු තීරුවක් සවිකොට ලණුවකින් බැඳගෙන හරකෙක් නිපදවාගත් ළමා වියක් අතීතයේ තිබිණි.  පොල්කටුව හා වැලි භාවිතයෙන් කෝම්පිට්ටු ඉවු හා ඒ පිළිබඳ කවි ගී කියූ ළමාවියක් ද තිබිණ. එහෙත් අද ළමයින්ට ඒවා ඉතිහාසගත කාරණා පමණි.  අද ළමයාට ඉලෙක්ට්‍රොනික සෙල්ලම් බඩු තිබේ. කෙනෙකු මේ සියල්ල හැරදා තමා අත් විඳි අතීතයම තම දරු මුණුපුරන්ට ලබාදෙන්නට උත්සාහ කරනවා නම් එ් උත්සාහයම විශාල ඛේදවාචකයකට පාර කපනවා නිසැකය.
           විද්‍යාවේ ජයග‍්‍රහණයන් විශාල තාර්කික ලෝකයක් නිර්මාණය කර ඇත. එ් යථාර්ථය පිළි නොගන්නා කෙනෙකුට මේ ලෝකයේ ජීවත්වීම බෙහෙවින් අපහසුය. එහෙයින් පළමුවෙන් කළ යුත්තේ ඇතිවී ඇති නව ලෝකයේ සොයා ගැනීම්වලට එරෙහිවීමට පෙර ඒවා කවරාකාරදැයි විමසා බැලීමයි.
            ශී‍්‍ර ලංකාව වැනි අසමමිතික සංවර්ධනයක් ඇති රටක සිට සමමිතික හා ප‍්‍රගතිගාමි සංවර්ධනයක් ඇති රටකට පැමිණ පදිංචි වී සිටින අප පළමුව කළ යුත්තේ නව දේශයේ සමස්ථ ගති සොබාවම තේරුම් ගැනීමයි. දැනට අපි සොයා බැලීමක් කරන්නේ රැුකියාවක් සොයා ගන්නේ කෙසේද? ගෙයක් මිලදී ගන්නේ කෙසේද? ක්‍රෙඩිට් රේට්ටුව වැඩි කර ගන්නේ කෙසේද? ආදි අති මූලික කාරණා ගණනාවක් ගැන පමණකි.
එහෙත් වැඩිහිටියෙකු ලෙස කැනඩාවට පැමිණි ඔබට ලංකාවෙන් ගෙන ආ බොහෝ ඇවතුම් පැවතුම්, ආගමික චාරිත‍්‍ර වාරිත‍්‍ර තිබේ. යාළුමිත‍්‍රයන් සිටියි. එහෙත් මෙහෙ ඉපදුනු හා ඉතා කුඩා වියේදී මෙරටට ගෙන ආ ඔබේ දරුවා ලෝකය දැන හඳුනා ගන්නේ මෙරට සමාජයේ යථාර්ථයන්ට ගැළපෙන පරිදිය. ඔහු අවට සැරිසරන්නේ, ඔබේ අවට සැරිසැරූ යාළුවන්, ගුරුවරුන් නොවේ. නන් විධ ජාතින්ට අයත් යහලූවන් සමග ඔහු සමාජයේ සැරිසරයි. ඔහුට  පංතියේ කියා දෙන්නේ වර්ණය හා ජාතිය සඳහන් කරමින් මිතුරන් හඳුනා නොගන්නා ලෙසයි. එහෙයින් දරුවෝ කුඩා කළ සිටම වර්ණය හා ජාතියට විශේෂත්වයක් දැක්වීම ඇවතක් සේ දකිති. රටවල් 174 කට අයත් ජාතින් වෙසෙන මෙම රට, ඒ සියලූ ජාතින්ගේ දක්ෂතා එක මිටකට ගෙන සංවර්ධනය අතින් ලෝක බලවතකු  වීමට උත්සාහ දරමින් සිටී. එක් ආකාරයකින් එය සාර්ථකවද තිබේ. අපගේ ශි‍්‍ර ලාංකික අත්දැකීම් නම් ඊට හාත්පසින්ම වෙනස්ය. රටේ සංවර්ධනය හා රටේ අනාගතයට වඩා තමන්ගේ ජාති කුල මල ගෝත‍්‍ර ඊට වඩා වැදගත්ය. තිස් අවුරුදු යුද්ධයක් නිර්මාණය කරගෙන අපි එ් අවුරුදු තිහ පුරා නොමැරී මැරුණෙමු. දැන් ඊනියා මුස්ලිම් අන්තවාදයක් නිර්මාණය කර ගෙන එ් ඊනියා හතුරාට එරෙහිව විනාශයකට අත වනමින් සිටී. ඒ අපේ හැටිය. එහෙත් එ් ‘අපේ හැටි’ යනු ස්වයං විනාශයකට තවත් නමකි.
කැනඩාවට ස්ථිර පදිංචියට ආ බොහොමයක් මෙහි පැමිණ ඇත්තේ තමන්ගේ නොව ස්වකීය දරුවන්ගේ අභිවෘද්ධිය සලකාගෙනය. එහි දෙවන හා මතුපිටින් නොකියවෙන අදහස නම් තමන්ද පුරවැසියන් වූ තම මව් රට තම දරුවන්ගේ අනාගතය උදෙසා හොඳ තැනක් නොවන බවයි. එහෙත් ඇත්තනම් එ් නරක තත්ත්වය නිර්මාණය කර ගැනීමට සමාජ සත්වයකු ලෙස ඔබද දායක වී ඇති බවයි. ඔබගේ ජාතිකවාදී, කුලවාදී, ආගම්වාදී, ගෝත‍්‍රුවාදී (තමන්ගේ කුලයකට අයත් සියල්ල අන් සියල්ලට වඩා උසස් යයි සිතමින් සංවිධානය වීම උදා. පාසල්,  වෘත්තිය, ප‍්‍රදේශය ආදී වශයෙන්* ආකල්ප ඔබටම රට හැරදා එන්නට තරම් නරක රටක් ඔබත් දායකවී නිර්මාණය කළ බවයි.  රට පාලනය කරන්නේ මහින්ද රාජපක්ෂ වේවා, රනිල් වික‍්‍රමසිංහ වේවා, මර්වින් සිල්වා වේවා ඔවුන්ගේ නායකත්වයට අයත් දුර්ගුණ රටේ පුරවැසියන්ගේ සාමූහික චින්තනයේද කොටසකි.
          ඇත්තටම අද වැඩිහිටි අපට ඉගෙන ගන්නට බොහෝ දේ අපගේ දරුවන් සතුව ඇත. රටක් විනාශ මුඛයට ඇද දමන්නට තරම් කුරිරුවූ ජාතිවාදය, ආගම්වාදය, කුලවාදය  ඔවුන් සතුව නැත. ඔවුන් සතුව ඇති පරිකල්පන ලෝකය ගොඩ නැඟී ඇත්තේ මනුෂ්‍යත්වය වටාය. ඔවුන් මිතුරන් තෝරාගන්නේ මිතුරෙකු ලෙස ඇසුරකට සුදුසුද යන කාරණය මත පිහිටා මිස ඔහුගේ කුලය ජාති ආගම් දුප්පත් පොහොසත්කම් මත පිහිටා නොවේ. ඔහු පෙම්වතියක් තෝරා ගන්නේ ආදරයේ සරල මූලික කාරණාවට අවශ්‍යතා සැපිරූ පෙම්වතියක් මිස වර්ණය ජාතිය බලා නොවේ.
         අප මූලින් සාකච්ඡුා කළ ආකාරයට විශ්වගම්මානයක් හරහා ලෝකය යා කිරීමේදී නිසග වශයෙන්ම ගොඩ නැගෙන්නේ භූගෝලීය වපසරියක් තුළ කි‍්‍රයාත්මක  ඇතැම් අනන්‍යතා වෙනුවට මනුෂ්‍යත්වයට හා ඉදිරිගාමිත්වයට පොදු අනන්‍යතාවන්ය. අප කලින් කීවාක් මෙන් විද්‍යාව හා එ් ආසි‍්‍රත දියුණුවේ හාස්කම් හා ඉදිරි පිමි අපට අත තබා වැළැක්විය නොහැකිය.  එහෙයින් පවතින වටිනා හා අවශ්‍ය දේවල් ඉතිරිවන අතර අනෙක්වා ක්ෂය වනු ඇත. ආතර් සී ක්ලාක් කියා ඇති පරිදි ලෝකයේ අනාගතයේ ඉතිරිවන එක දෙයක් වන්නේ බුදු සමයේ සාර දර්ශනයයි. සමහර විට එය බුදු සමය නමින් නොවිය හැකිය. බුදු සමයේ සාර දර්ශනයට ඉතිරිවිය හැක්කේ මිනිසාගේ තර්ක බුද්ධියට හා විමර්ෂණශීලී සුලූ බවට බුදු සමය ගැලපී යන නිසා විය හැකිය.
         ලාංකික දරුවන්ගේ අනෙකුත් බොහෝ ජාතින්ට නැති විශේෂතාවක් ඇත. එ් ඉතාමත් වෙහෙස මහන්සිවී ඉගෙනීමට ඇති දක්ෂතාවයි.  එ් තත්ත්වයට මෙහෙයවීමට දෙමාපියන්ටද පෙරහුරුවක් ඇත. ලංකාවේ ඇති විභාග තරගය හරහා දරුවෝ ළමාකමට නොවන තරම් මහන්සියක් අධ්‍යාපන කඩඉම් ජය ගැනීමට වැය කරති. ඒ දුෂ්කර හැකියාව මෙහිදී ඉතා ප‍්‍රයෝජනවත් වී ඇති බවක් පෙනේ. අධ්‍යාපනයේදී එ් හැකියාව මේ සමාජයේ ඓන්ද්‍රීය හා පෞරුෂයෙන් පිරි කොටසක් කිරීමට දෙමව්පියන් ගේ මැදිහත්වීමද වැදගත්වේ.
         මේ ලිපිය ආරම්භයේ දී අප සඳහන් කළ ආකාරයට මේ සියවසේ දෙවන අඩ, නව පුරුෂාර්ථ හා නව වටිනාකම් සහිත වෙනස්ම ලෝකයක් වනු ඇත. ඒ ලෝකය යනු, අපට නොව අපගේ දරුවන් වැඩිහිටියන්ව ජීවත් වන අවධියකි. එ් අවධියේ ඔවුන් පෞරුෂයෙන් යුතු විකුම් පෑ හැකි මිනිසුන් පිරිසක්  කිරීමේ  අඩිතාලම දමා ගැනීමට අප අද අදම ඔවුනට සහය විය යුතුය. එ් සඳහා අපේ දේ කියා හැමදේම ඔවුන්ට ගිල්ලවීමට වඩා  යට කී අනාගත දෘෂ්ටියෙන් බලා සුදුසු දේ පමණක් ලබාදීම අතිශය වැදගත්ය.

                                                                              සංස්කාරක

බුද්ධිමය ප‍්‍රජාව අතර සිටි විශිෂ්ටයෙක්

රන්ජිත් අමරසිංහ: 
    බුද්ධිමය ප‍්‍රජාව අතර සිටි විශිෂ්ටයෙක්

           ශී‍්‍ර ලංකාවේ බුද්ධිමය ප‍්‍රජාව අතර සිටි විශිෂ්ට ඝනයේ බුද්ධිමතෙකු සහ සමාජ කි‍්‍රයාකාරිකයෙකු වූ මහාචාර්ය රන්ජිත් අමරසිංහ පසුගිය 27 වන දින අභාවප‍්‍රාප්ත විය. කෙටි කලක් රෝගාතුරව සිටි හෙතෙම අභාවප‍්‍රාප්ත වන විට 73 වන වියේ පසු විය.
          මහාචාර්ය අමරසිංහ හුදු දැනුමෙන් සන්නද්ධ බුද්ධිමතකු පමණක් නොවීය. ලංකාවේ වාර්ගික ගැටලූව  විසඳීම හා මානව හිමිකම් ක්ෂේත‍්‍රයේ වර්ධනයන් උදෙසා කැපී පෙනෙන දායකත්වයක් සැපයූ  වාම පාර්ශ්වයට අයත් සමාජ දේශපාලන කි‍්‍රයාකාරිකයෙකුද විය. ඔහු එ් කැපවීම් උදෙසා පෙරළා පෞද්ගලිකව යමක් බලාපොරොත්තු වූවකුද නොවේ. 1997 සිට 2005 දක්වා සාම කි‍්‍රයාවලියේ හා ව්‍යවස්ථා ප‍්‍රතිසංස්කරණ කි‍්‍රයාවලියේ ජනාධිපති උපදේශකයකු ලෙසද හෙතෙම කි‍්‍රයා කළේය. අනතුරුව ව්‍යවස්ථා අධ්‍යයන ආයතනයේ අධ්‍යක්ෂවරයෙකු ලෙස ආචාර්ය රන්ජිත් අමරසිංහ මියයනතුරුම සේවය කළේය. මේ සියලූ  කටයුතු සඳහා මහාචාර්ය අමරසිංහයන් සිය බුද්ධිමය දායකත්වය සැපයූයේ විධායක ජනාධිපති ක‍්‍රමය අහෝසි කිරීම මගින් රටට ඇතිවන යහපත සලකාගෙනය.
           ඔහුගෙන් අධ්‍යාපනය ලද සිසුන් බොහොමයකගේ අදහස වන්නේ මහාචාර්ය අමරසිංහ විශිෂ්ටගනයේ ගුරුවරයෙකු වූ බවයි. ඉගැන්වීමේ දී ඔහු ඉතා විචක්ෂණශීලී ද බැ?රුම්වූද ගුරුවරයෙකු විය. ඔහුගෙන් අධ්‍යාපනය ලද විශිෂ්ටයන් රැුසක් එකී ක්ෂේත‍්‍රයන් තුළ ඉහළම තත්වයක සිටී. මහාචාර්ය එච්.එ්. ද එස්. ගුණසේකර, මහාචාර්ය බුද්ධදාස හේවාවිතරණ, එෆ්. ආර්. ජයසූරිය, ටෝනි රාජරත්නම් වැන්නෝ මහාචාර්ය අමරසිංහගේ ශී‍්‍ර ලාංකීය ආචාර්යවරු වූහ.
        මහාචාර්ය අමරසිංහ පේරාදෙණිය විශ්වවිද්‍යාලයේ පළමු උපාධිය ලත් අතර M.Pill උපාධිය එංගලන්තයේ යෝක් විශ්වවිද්‍යාලයෙන් ද, ආචාර්ය උපාධිය ලන්ඩන් විශ්වවිද්‍යාලයෙන්ද ලබා ගත්තේය. ඔහුගේ පීඑච්ඞී උපාධිය ලබාගැනීම උදෙසා ඉදිරිපත් කළ තීසිසය වූයේ ‘Revolutionary Idealism and Parlimentary Politics - A Study of Trotskyism in Sri Lanka'  . කෘතියයි.
          පේරාදෙණිය විශ්වවිද්‍යාලයේ දේශපාලන විද්‍යා අංශාධිපති (1998-2008) ශාස්ත‍්‍ර පීඨාධිපති (2003-2006) වශයෙන්ද කටයුතු කර ඇත.
          මහාචාර්ය රංජිත් අමරසිංහ පිළිකා රෝගයට ගොදුරුව රෝහල් ගත වූ පසුගිය සතිය දක්වාම තමන් විශ්වාස කළ යහපත් දේශපාලන හා සමාජ අරමුණු උදෙසා බලවත් සේ කැපවිය. ඔහුගේ අඩුව පිරවීම උදෙසා තවත් කෙනෙකු සොයා ගැනීමට නොහැකි තරමටම ඔහුගේ අතීත සේවාව විශිෂ්ට වූ බව ඔහුගේ එක් ගමන් සගයකු වූ ආචාර්ය ජයම්පති වික‍්‍රමරත්න අප සමග පැවසීය.
         1997 සිටම මහාචාර්ය අමරසිංහ සමීපව ඇසුරු කිරීමේ භාග්‍යය අප වෙත ලැබුණි. එමගින් හඳුනා ගත් ඔහුගේ පුද්ගල විශිෂ්ටතාවයන් අපගේ ජීවිතවලට ඇතුලත් කර ගත හැකි නම් කොතරම් හෙඳ දැයි මට සිතිනි.
මහාචාර්ය රංජිත් අමරසිංහයන්ට අපගේ ප‍්‍රණාමය පුදකරමු.
                                                                             චන්ද්‍රරත්න බණ්ඩාර